søndag 18. oktober 2009

Vi trener og vi trener....

Jeg og Lykke gjør så godt vi kan for tiden, og trener både tidlig og sent. Derfor er det ikke mye å skrive om denne gangen. Vi hadde en flott trening med Arild på onsdagen, og ting begynner å falle litt på plass. Min og Lykkes største utfordring for tiden er Apporten. Lykke tror at det er om å gjøre å spytte den ut igjen, men så lett er det nok ikke. Vi fikk mange fine tips, og har jobbet med disse. Nå kan hun gå "på plass" med apporten i munnen og spytter ikke før jeg tar den ut. Dette kaller jeg apport, og lærer inn ordet på nytt, til rett og slett bety å holde/bære apporten. Deretter får jeg sette dette sammen med å hente den også. Men foreløpig er vi ikke så langt. På plass er også begynt å bli bedre. Jeg lærer å gå roligere og fikk også lært en mer korrekt vending, der jeg ikke hiver meg rundt, men faktisk tråkker på samme sted mens jeg roterer for deretter å fortsette fremover. Dette gjør at Lykke hele tiden er klistret til mitt ben, og det hele ser penere ut. Avstandskommanderingen er også begynt å sitte. Problemet her er at Lykke er utålmodig og tenker at hvis ikke det kommer et bra eller en godbit, så må hun prøve noe nytt. Så det blir litt jojo (opp og ned) Derfor trener vi på å kunne holde "stillingene" lenger og at det fortsatt er riktig selv om jeg drøyer noen sekunder med ny kommando eller belønning. Hopp over hinder med sitt, trenes på med provisoriske planker. Og så har vi faktisk vært så heldige at rett utenfor huset, på skogsstien, så har det falt ned ett tre. Dette er helt perfekt for oss. Så av og til trener vi på dette og. Godbit blir kastet av gårdet over treet/plankene og Lykke får kommandoen Frem + hopp, hun fyker av gårdet og hopper. Da godbiten er funnet og spist gir jeg ny kommando Sitt, Lykke sitter, deretter ny kommando hopp+ på plass. Dette er en øvelse som passer Lykke perfekt. Hurtighet, mange raske kommandoer og hopp. Kjempe kult.
Og Chili får trene i pausene til Lykke. Chili er klar i klasse I snart. Men det er bare èn konkurranse igjen i år (der fristen ikke er godt ut), på Nkk Lillestrøm. For å få lov å stille her, må hunden ha oppnådd opprykk til klasse II. Så da har vi inget annet valg enn å vente til nyttår :(
Men det skal bli artig å teste Chili i en konkurranse, he-he. Hun er jo bare en stor valp, som fortiden gjør mye spetakkel, så det kan bli både spennende og pinlig:)
Ha en flott uke:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar