lørdag 31. oktober 2009

mer trening...

I dag har vi fått en fin treningsøkt. Ken, ungene og Hiff dro på sykkeltur, og jeg og resten av hundene reiste bort på fotballbanen på Nordkisa. Jeg startet med Lykke, første øvelse ut var Apporten. Jeg har nemlig begynt å leke med tanken på at vi kanskje skal gå klasse II på Lillestrøm, på Dogs4All, søndagen. Vi skal gå klasse I, på samme utstilling på Lørdagen. Dette er siste gang vi starter i klasse I og det er på høy tid at vi kommer oss over i klasse II:) Lykke har stort sett alle klasse II øvelsene inne, men vi har mye øving igjen, så i dag trente vi på klasse II øvelser. Den øvelsen, som ikke sitter enda, er Apport. Derfor begynte vi med den.

Hun har nå skjønt at Apporten skal holdes inntil jeg griper den. Slipper hun før, blir det ingen godbit uavhengig av hvor god øvelsen har vært. Å slippe før tiden, selv om det så og si er i hånda mi, gir altså ingen godbit. Jeg vil ha en trygg apport, og da må dette prentes inn. Jeg skal fysisk ta den ut av munnen, uten å gi noen kommando. Dette nettopp for at Lykke i lang tid har trodd at ordet Apport betyr å spytte ut bukken. Og dette er forsåvidt riktig, men man skal ikke ha større spytte lyst enn gripe og holde lyst. Derfor har jeg lært inn ordet på nytt, med en litt annen betydning. Så får vi heller endre dette, når øvelsen sitter, hvis det skulle være behov for det.

Lykke sitter som en prest med apporten i munnen, kjempe flink. Jeg kan si sitt og gå i fra og komme tilbake, eller jeg kan kalle henne inn og hun kommer, fortsatt med bukken i munnen. I morgen skal vi styrke akkurat dette litt til, før vi på mandagen går videre og lærer neste trinn på apport. Nemlig å plukke den opp fra bakken. Fristen på å melde på går ut 09.11, slik at jeg har 9 dager på å se om jeg tror vi kommer i mål! Det er jo ingen vits å starte hvis hun ikke kan denne øvelsen. Men hvis hun skjønner poenget, og gjør øvelsen, så har vi ihvertfall en mulighet til at hun også gjør det i konkurransen. Og da er det greit å melde på. Her er hun på vei mot meg. Ikke har jeg kjøpt den minste apportbukken heller! He-he, stakkars, den er faktisk ganske tung også. Men Arild syntes dette helt klart var en fordel, for da hadde hun noe å jobbe for, og visste at hun hadde noe i munnen.

Etter Apporten jobbet vi med fremadsending. Jeg har til nå brukt en gjenstand som står noen meter fra meg, 5-10m., og lagt godbit på denne. Lykke må sitte i på plass og får værsegod til å løpe frem. Hun spurter frem, spiser godbit, hun får kommandoen Stå, og jeg kaster bort godbit, som belønning for stå. Dette mønsteret har hun nå skjønt og stopper derfor opp med en gang hun har spist godbit ved gjenstanden og ser på meg. Arild mente vi var mer på klasse III fremadsendingen, da han så Lykke på onsdag. Så det er jo bra. Neste prosjekt er å få tak i fire kjegler og at hun skal innenfor en firkant på 3*3 meter. Det er nye regler på vei inn i denne øvelsen. Foreløpig er det kun en kjegle hun skal løpe frem til, og stå innenfor en tenkt radius på 3 meter. Men med de nye reglene er det visstnok 4 kjegler og at hunden skal stå innenfor dette. Dette går egentlig ut på det samme, og har de først forstått poenget med en kjegle, spiller det ingen rolle med en eller fire kjegler. På plassen vi trente i dag, stod det faktisk en kjegle. Riktignok en veldig stor en, men vi brukte den. Greit å variere, og få henne til å skjønne at frem er frem, uavhengig av gjenstanden/e.En skikkelig vegvesen kjegle!

Deretter tok vi en fellesdekk med skult fører. Dette taklet hun også bra. I konkurransen skal hun ligge 3 min. I dag tok jeg en økt på 2 min. Greit å starte litt under, det viktigste er at hun skjønner at hun skal ligge, og at hun overhodet ikke feiler under en øvelse. Da blir hun bare forvirret, og innlæringen tar lenger tid. Jeg fant meg ett skur med ett kikkehull, og hadde derfor god oversikt og kunne ha avsluttet før, hvis jeg så hun hadde antydning til å reise seg. Men 2 min gikk greit, selv om hun var veldig nysgjerrig på hvor jeg var "S".

Deretter gikk vi Fri ved fot. Og øvelsen i dag gikk også veldig bra. Hun er tent og glad å trene med. Vi gleder oss til å komme over i klasse II. Der er det ingen Lineføring, noe som er en fordel for oss. Ikke det at den er så vanskelig, det er vel heller det at vi begge kjeder oss litt. En annen ting er den ulidelige fellesdekken. I klasse II, kan man "gjemme seg", slik at man kan puste i fred! I klasse I står man jo der på rekke og rad, og det er vel nesten så en besvimer av å stå slik rett opp å ned uten å røre seg. Ikke lett å ikke røre seg når man er spent, og hjerte nesten hopper ut av brystet:)

Har tittet på programoversikten i dag, og plottet ut første konkurranse i 2010. Den kommer i februar, altfor sent selfølgelig, vi skulle hatt noen i januar "S". Planen for neste år er klasse II før sommeren og klasse III etter sommeren. Og forhåpentligvis går det enda fortere:) Ser helst at vi kommer oss opp i Elite så fort som mulig. Men jeg har jo vært stor i munnen før, og det skal jeg ikke være nå, he-he.

Chili fikk også trent mange fine økter i dag. På plassen er nå i boks, det gjenstår å pirke på plasseringen hennes og få henne helt inntil i Sitt. Men å starte med en på plass som det hun har nå, er ingen problem. Hun følger, går med fin kontakt, sitter hver gang jeg stopper, følger i vendinger og helomvendinger og i temposkifte. Så jeg er egentlig veldig fornøyd. Chili er jo litt mer "Elg" å trene med enn Lykke. Så i dag belønnet jeg hurtigheten hennes i vendinger. Mao så fikk hun godbit hver gang hun kastet seg etter beinet mitt i høyre vendinger, og helomvendinger. Må forsøke å få henne så rask som mulig. Det gikk for Hiff, så det skal nok gå med Chili og.

Her trener vi stå under mars. Denne øvelsen begynner også å sitte bra. Hun står hun og blir stående helt til jeg er tilbake. Har ikke trent på å gå rundt eller nedsitt når jeg kommer inntil, hun må først forstå selve øvelsen, nemlig Stå under mars.

Deretter trente vi Sitt, og innimellom tok jeg en innkalling. Veldig bra. Riktignok sitter hun litt valpete enda, men det er bare sjarmerende:) Hun kommer fort når jeg kaller inn, og sier jeg ingen ting, så sitter hun. Så her har hun også forstått øvelsen. Det fine er at hun nå skjønner de fleste øvelsene, og at vi nå kan starte på pirkingen, og å styrke de forskjellige øvelsen.
Her ligger hun i "fellesdekken", lå fint og stabilt i 2 min. Og på onsdagen lå hun sammen med mange andre hunder, så vi trener ikke bare "fellesdekk" alene.


Etter at vi var ferdig med treningen fikk alle tre hundene ett godbitsøk. Tre hunder, for Cobra var også med i dag. Jeg trente ikke med henne i dag, men de har alle fått både 1 times frokosttur, og jogging før middag. Og etter godbitsøket var også hun fornøyd. Den lille dachse nesen har nok en tanke bedre luktesans enn de andre, så godbitene gikk ned på høykant!
En bra treningsøkt :0)
Da jeg kom hjem lagde Robin, helt på egenhånd, en kake. Leste til og med oppskriften (det var bare vann og olje som skulle tilsettes og smøre en kakeform) men allikevel, jeg syntes det var bra gjort. Ikke bare bare å lese en oppskrift med liten skrift, og med dl. og grader, for en som går i andre klasse. Han målte opp og fikk det til. Til og med glasur ble rørt, og kom på kaka, og deretter tegnet han spindelvev på toppen. En grønn "slim" kake med rødt spindelvev på! Med fotball pynt innimellom, det måtte nemlig også på "S". Det er jo Halloween i dag, og fest for guttene. Robin venter besøk av kompiser, og da blir det nok både mørk-gjemsel og andre morsomme påfunn. Vi gleder oss.
God Halloween!
















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar