lørdag 3. oktober 2009

Hyttetur med snø!

Fredagen reiste vi opp på hytta igjen. Må liksom kose oss siste helgen i høstferien også. Dessuten var vi jo spente på denne snøen. Alltid morsomt med årets første snø, i hvertfall syntes unger og hunder det "S". I fjor ble årets første snømann laget i starten av september, på hytta. Den ble ikke så fryktelig stor, men det ble da plass til en gulerot nese og pastill øyne, og ett par staver som armer:)
Fredagen var det flott høstvær på hytta. Og i dag Lørdag våknet vi opp til snøvær! I starten var det ikke så store fnuggene som datt ned, men utover dagen har de blitt skikkelige snø kjerringer. Ken tok med seg hundene en tur over toppen før frokost, og da var det fortsatt synlig lyng. Deretter var det min tur i 12-tida, og jeg gikk også over toppen. Da var det faktisk lagt seg ganske mye snø. Og mange steder vasset jeg faktsik med snø til over ankelen. Hundene syntes det var skikkelig deilig og Chili hoppet og spratt rundt i dette hvite. Men det var nesten umulig å se noe, da det blåste helt utrolig mye. Selv varden på toppen så ut som den ble bøyd i vindkastene! Slik så det ut på toppen. Trærne lå sidelengst, og både jeg og hundene blåste bortover.
Vi kom oss hele veien ned til stolheisen og beveget oss deretter litt videre nedover fjellsiden. Litt lenger ned var det også bra med snø og Chili måtte bare nyte dette hvite.
Cobra sitter ved siden av og ser heller stiv ut. Cobra syntes nemlig ikke det var like deilig på tur, hun blåste både frem og tilbake og snøen klistret seg inn i pelsen som ble helt stiv! Lykke koste seg også på tur.

Vel nede på hytta, var det ikke lagt seg så fryktelig mye snø,men litt var det jo. Etter turen var det godt å komme inn til varm hytte og ferdig fårikål:) Både jeg og hundene var ganske forblåste. Ungene var også bra fornøyde, de hadde aket og rullet snøballer sammen med Ken ved hytta. Etter middag gikk vi ut igjen, og da var det kommet så mye snø at ungene fikk årets første ski tur.Her er Balder på tur, og ordtaket "Nordmenn er født med ski på beina" passer i hvertfall på denne karen. Han gikk av gårdet som den største selvfølge, og det gjorde han faktisk i fjor også. Robin hadde litt større fart og føyk ned bakken. Her på tur nedover og selfølgelig på jakt etter ett hopp! Og slik endte det, hoppet seg ned i grøfta.

Litt snøballkrig fikk vi også med oss. Og ingen av ungene ville inn til barnetv, så vi fikk lekt fra oss både liten og stor ute i snøen. Deretter gikk jeg og hundene en tur mot toppen igjen. Denne gangen gikk vi opp til stolheisen og ned slalombakken på andre siden, og fulgte deretter veien tilbake igjen. Nok en fin tur på ca. en time. Og nå var det enda mere snø å vasse i. Og enda mere snø for Chili å sprette rundt i. Skikkelig deilig, og jeg håper vi rekker flere turer over fjellet før snøen blir for dyp.