onsdag 12. august 2009

Nytt dyrlege besøk.

Hiff, Still Going Strong!

I går var en sose dag for oss, jeg gikk egentlig bare å ventet på en tlf. fra klinikken i Lillehammer, og om de hadde fått inn ledningen de manglet til EKG apparatet. Vel, den ledningen har nok vært en liten løgn. Sjefen for klinikken ringte for å høre hvordan det gikk med Hiff. Da kom det frem at det var nok ikke slik at det bare manglet en ledning, men kompetansen manglet også.... Han skyldte på sin sekretær bak disken og hennes ferie i 6 uker! De hadde fått EKG maskinen før hun gikk ut i ferie, og da hadde nok hun trodd at den nå var satt i gang. Men som han sa, de måtte ha veiledning til både å lære apparatet og hvordan tyde hjertefeil etc. Han beklaget selvsagt dypt for at hun hadde gjort feil, men noe kompensasjon det syntes han var unødvendig. De hadde tross alt sjekket hunden og tatt blodprøver og det kostet å gjøre det og. Og det er jeg selvsagt enig i, men jeg mener allikevel at hvis man bestiller tid til EKG og får noe helt annet, så er det ikke jeg som skal ta det på min kappe. Når hans sekretær er i feriemodus og gjør feil, så er det han som klinikksjef som må rydde opp. Men men, jeg gadd ikke bråke så mye med det, men jeg fikk allikevel sagt på en pen måte at jeg ikke syntes det var riktig. Men han lovte å sende over allt materiale på Hiff til klinikken jeg skulle til, slik at jeg skulle slippe nye konsulent honurarer der.... Så ikke jeg begynte med blanke ark ett nytt sted. Men er det egentlig riktig da, at ett annet sted skal fakturere billigere for at de har gjort feil? Vel, jeg fikk nå spurt om det også, he-he, stakkars jeg måtte jo plage mannen litt og.
Klokka var borti 22 på kvelden da han ringte, og han anbefalte på det sterkeste å reise i nær fremtid å få tatt EKG av hjerte. Så da ble det selvsagt en Oslo tur på Hafjell gjengen "S"

Jeg ringte med en gang til vakt telefonen på Romerike, tenkte å rett og slett høre om det var mulig å få tak i Katarine Storlien, hjertespesialist på Lørenskog Dyreklinikk. Vakt telefonen på Romerike består av 20 veterinærer som hver har en vakt i mnd. Jeg ringte, og hvem traff jeg ikke i andre enden, jo nettopp Katarina Storlien. Jeg hvet godt hvem hun er og det er henne jeg er hos med litt mer alvorlige ting. Hørte derfor med en gang at det var henne når hun svarte, tenk sånn flaks. Så jeg måtte jo rett og slett si at det var flott at hun svarte, for det var akkurat henne jeg var på jakt etter. Og hun kunne fortelle att det egentlig var Sigbjørn (mannen hennes) som hadde vakt, men han satt i en annen telefon så da hadde hun tatt denne:) Flott. Og joda, vi fikk time i dag kl.10.30. Helt fantastisk, og jeg kan ikke få rost henne og lørenskog nok, de er virkelig proffe. Jeg var jo nærmest i hundre, ringte tilbake til en noe overraskende klinikksjef på Lillehammer og kunne fortelle at han måtte sende papirene i morgen tidlig kl. 08.00. Litt skulle han nå jaggu få jobbe "S"
Deretter var det å pakke og rydde litt. 5 uker på hytta, setter jo sine spor, så det ble selvsagt full sjauing seint på natt, men jeg var jo i hundre, så jobben gikk som en lek:) Kom oss opp kl 07 og dra 08, vi rakk frem i tide, og var faktisk hos dyrlegen i tre timer! Hiff ble sjekket og her ble det virkelig gjort en grundig jobb. Først EKG, deretter ultralyd. Katarina mente over telefon at hun kunne ha voksende hjerte, som faktisk er ett problem hos Berneren. Men etter mange målinger av diverse kammer etc. så var definitivt ikke hjerte for stort. Etter mange timer var ingen ting funnet, og Hiff FRISK:) Nok en gang har Hiff klart det, hun er jaggu en sterk dame altså. Det morsomme, var at også blodprøvene var flotte, ingen avvik på noen ting. Og dette burde det egentlig vært på grunn av operasjonen etc, så burde man forvente at lever og nyrer kunne ha jobbet litt dårligere, men neida. Damen hadde helt klart ikke verdier som en berner på 9 1/2, og i hvertfall ikke en operert berner. Alle verdiene lå heller ikke i nærheten av "kantene", neida helt i midten og akkurat der de skulle være. En særdeles frisk dame:)

Hun tok imidlertid en test av skjoldbruskskjertelen, om det var svikt i denne, for det kunne gi utslag på hjerte. Svaret får vi nok om ett par uker. Men hun trodde ikke det, da har de ofte hårløse partier, er slappe og slitne, og egentlig alt det Hiff ikke er eller har. Så hva skjedde? vel, mest sannsynlig så var det det jeg har trodd, men at det er slik kroppen av og til kan reagere. Hun fortalte at de en gang hadde en flat coated, som ofte fikk slike anfall. Og dette syntes jo de som veterinærer var kjempe spennende, og fremprovoserte etc slik at de fikk tatt blod akkurat i det besvimte øyeblikk. Men de fant aldri noen ting. Så slik kan av og til kroppen reagere. Det kan selvsagt også være at denne arytmien vil komme igjen, og da er neste alternativ å gå med EKG måling i ett døgn etc. Og av og til har vi ulike hjerteslag, og slik er det bare, fortalte hun.

Og mine fantastiske barn, var med 3 - tre timer på dyrlege besøk. Inn på EKG og Inn på ultralyd etc. De fikk moreller av Katarina, og koste seg med det. De var super flinke, og selv om jeg "hater" mat fra det berømte Mc Donald, så måtte vi dit å spise litt. Helt klart at de fortjente det:) Flotte gutter er dere:)Nå var det ikke bare Hiff som fikk seg en tur til veterinæren, lille / store Chili fikk også en runde. Hun har harket og hatt brekninger, uten kast opp, en liten periode. Derfor fikk hun en sprøyte, ut på gresset og fikk akkurat gjort stort og smått, og da så jeg plutselig ikke den lille store hunden noe mer. Gikk rundt busken, og der sto hun og svaiet, stakkars liten. Bar henne inn og Katarina tittet inn i halsen. Hun hadde røde og hovne mandler, men ikke noe voldsomme greier. Dessuten var det noe gress og rusk, litt bak den ene fortalte hun, så hun fjernet dette. Jeg ble lært hvordan jeg selv skulle sjekke og titte. For nå er planen at hun skal på antibiotika, og så fikk vi se om hun ble mindre rød og hoven. Og da var det greit om jeg kunne sjekke hvordan de ser ut nå og da. Blir de mindre røde og hovne, hvet vi at hun har litt latent mandel problem, og kan fjerne de når hun blir voksen. Og den jobben skal nok sykepleier Cathrine gjøre med glede "S" , gleder meg allerede til å titte ned, spennende:)


Men tenk, etter at gresset var fjernet har det ikke vært en eneste hark, så da var det nok det som var årsaken ja.

Lille Chili før hun ble Lille Store Chili:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar