torsdag 4. februar 2010

Kongekrabber

Vi har fått kongekrabber. Her er en av dem, ser kanskje ikke så stor ut på dette bildet, men det er den!
Og som vanlig her i huset så er det de minste i familien som er de mest nysgjerrige "S"
Balder og Chili studerer kongekrabben, og begge måtte også kjenne/snuse på denne kjempen av en krabbe. Balder titter på krabben

Jeg og Robin har faktisk klart å få en slik kjempe på kroken. For noen år siden var vi på besøk hos familie i Tana. En dag skulle noen av oss ut å la ungene fiske litt, vi kjørte ett stykke og fant oss en brygge. Den eneste fiskestanga jeg hadde med, var Robin sin barnestang. Kroken ble sluppet ut og vi ventet en stund. Plutselig var noe stort og tungt på kroken, jeg var helt sikker på att vi hadde fått på en gammel sykkel etc. Overraskelsen var derfor stor da det kom opp en krabbe. Og ikke nok med det, men dette var en høy brygge, og den hang på hele veien opp helt opp på brygga. På bryggen løp den rundt. Jeg har fanget krabber mange ganger, men da snakker vi om små krabber i oslo fjorden, dette er noe helt annet. Ikke kunne vi putte den i en ti-liters bøtte, slik man normalt kan med vanlige krabber! Robin og de andre barna fikk studert krabben og Lykke som også var med (bare 4 mnd.gammel) syntes dette var spennende. Den var vel nesten like stor som Lykke også, og hun hoppet og danset rundt dette rare dyret. Desverre ble den ikke sluppet ut igjen, men endte i gryta og ble spist på kvelden. Jeg smakte riktignok ikke på den, og mine forsøk på å sleppe den ut igjen nyttet ikke. Her skulle man smake kongekrabbe!

Noen år etter dette smakte også jeg på kongekrabbe, og det var jammen godt.
Mye god mat her. Nam, nå som krabbene er i fryseren gleder jeg meg til krabbemiddag:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar