mandag 30. november 2009

Andre dag på Dogs4 All

Vi ble tatt bilde av på Lørdagen av RB(Romerikes Blad). Her er Jeg og Marianne og Lykke og Chika utenfor LP ringen og venter på premieutdelingen. Jeg hvet ikke om bildet kom med i papirutgaven, men på bladets nettsider er vi med:)

I dag søndag var en roligere dag for mitt vedkommende. Hele familien var med, og klokken 08 tuslet vi igjennom inngangen og fant bernerringen. Det var litt av hvert som skulle inn, så ett par ekstra hender hadde vært kjekt, da fire hunder, en barnevogn, bur, og div. sekker skulle på plass. Buret ble satt opp rundt ringen og vi hadde god tid å prate litt med andre berner eiere. Chili ble overlevert Elin og Toril og jeg tuslet for å finne LP ringen. Vi var veldig spente på Chili da dette var hennes første ordentlige utstilling etter fylte 9 mnd. Hennes søster Trio gjør det jo veldig bra, og jeg har jo hele tiden hatt lyst å stille Chili. Syntes selv hun er kjempe fin, selvsagt:) Men jeg har vært en anelse spent på flekken i nakken, så jeg har nok vært litt pysete med å melde på, i håp om at den kanskje er mindre i morgen!! Hun er blitt badet to ganger siste uken, og børstet og ordnet, så det skulle ikke stå på det i hvertfall. Så lille hoppsasa var riktig så søt, og en smule forvirret da vi gikk videre uten henne. Er det mulig da, virket det som hun tenkte. Men den tanken poppet raskt ut av hodet, for da jeg snudde meg og tittet etter henne, var hun i hundre og skulle hilse på alt og alle:)

Jeg hadde fått tilleggs nummer i kl.II, og da er det vel vanlig at man går sist. Men jeg spurte pent om jeg kunne få være med i første fellesdekk, og var så heldig at det gikk bra. Her hadde jeg ingen ting å forberede, like greit å bare hoppe i det. Vi inn og Lykke la seg så fint, og ble liggende da jeg gikk. OG vi gikk faktisk ett godt stykke, gjennom hele hallen, og ut dørene på motsatt side. Stakkars liten. Og jeg ventet å se det lille ansiktet når som helst rundt døra på leting etter meg. Men neida, hun lå så pent så. Har faktisk ikke trent mye på denne øvelsen, og i dag var det ett voldsomt stykke å gå i fra. Og 3 min. er lenge syntes jeg, men Lykke lå. Kjempe bra. Jeg fikk imidlertid vite at hun hadde satt seg opp og klødd, og lagt seg igjen, så damen gjør nok litt som hun vil, når jeg er borte. Så det må det helt klart trenes på. Så da ble det en null. Denne nullen hadde jeg regnet med, dette er vår dårligste øvelse i kl II, rett og slett for at vi ikke har trent skikkelig på den. Deretter var det ut og vente på vår tur. Vi gikk som nr. 4 i gruppa.

Her ser vi øvelsen apport. Man skal egentlig ikke bevege seg så mye, men jeg tenkte briste eller bære, jeg får hjelpe henne litt kjappere inntil:) Vi fikk 7 poeng på denne:)

I tillegg til 0 på fellesdekk fikk vi to nuller til. Først på innkalling. Joda her presterer hun å labbe etter meg, da jeg snur meg bråstopper hun selvsagt, jeg kaller inn, roper stå og kaller inn igjen. Alt helt perfekt, bortsett fra at hun labbet litt etter,og forlater sitten sin. Og dette er jo noe hun aldri gjør. Den andre nullen kom på fritt hopp over hinder med sitt. På tilbakeveien, kommanderer jeg på plass, og da går hun selvsagt utenom hinderet og på plass. Hadde jeg sagt hopp på plass, slik jeg alltid sier, så hadde nok den vært i boks. Alt dette er jo ting som også vil komme på plass når vi har gått i flere konkurranser. Første gang i klassen er man urutinert, og man trenger å gå noen konkurranser før det sitter bedre i fingrene. Resten av øvelsene fikk hun høy skor på, og vi hadde fint tatt opprykk i dag, hvis ikke det var for nullene. Ikke hadde vi trengt bra karakterer i nullene heller. Men slik er det jo allltid. Hadde man bare gjort slik og slik, så hadde det godt så mye bedre. Men det gjelder å tenke positivt, så alt i alt er jeg strålende fornøyd. Hun var sliten og litt umotivert, det ser jeg av videoen som ble tatt underveis. Helt klart ikke noe gnistring i dag, men to konkurranser på en helg, er nok litt mye. Og med tanke på at hun fikk null på det hun kan (bortsett fra fellesdekken) så er det ett glimrende utgangspunkt for neste konkurranse. Da har hun fått opp gløden igjen, og jeg har sikkert trent mye fellesdekk:) Og med tanke på att hun var litt treg å jobbe med i dag, syntes jeg faktisk øvelsene egentlig sitter mye bedre enn det jeg hadde trodd på forhånd. Egentlig ikke mye som skal på plass før ett opprykk, det er fellesdekken det. Så da skal jeg forandre treningen til kortere økter og høyere arbeidsglede. Og fortsette med å ikke gi kommandoer, men sette navn på øvelsene. Å gi kommando hele tiden , er en av de tingene som dreper hundens arbeidslyst. Få hunden til å utføre øvelsen, sett navn på og belønn. Da er det hunden selv som utfører handlingen, og ikke en kommando. Og så skal det være lysten og gleden som får hunden til å utføre handlingen, ved at det fører til noe positivt.


Det var Gro som tok video av oss, tusen takk for det. Kjempe flott. Både Gro, Janne og Elin O. tittet innom for å se på oss. Kjempe koselig det:)




Videoen viser avstandskommandering.


Etter lydigheten var det å haste tilbake for å se om vi fikk med oss Chili. Joda de var i ringen, og den lille berta hadde fått rød sløyfe. Strålende. Hun gikk ikke videre, men jeg er godt fornøyd med rødsløyfe og hun fikk en veldig god kritikk, der det står masse positivt, som blant annet; "utm. pels, farg og tekken". Så nå vurderer vi romjuls utstillingen:) Tusen takk for hjelpen Elin og Toril, veldig snilt:0) Chili og Elin i ringen
Deretter fikk vi tuslet rundt, tittet og skravlet masse. Tiden gikk veldig fort og vi storkoste oss. Standen til bernerklubben var flott, og det er tydelig gjort en kjempe jobb med snekring av skigard, og pynting av standen etc. Den var ett flott syn.

Lørdagen jobbet jeg 4 timer for Agria. I dag søndagen, gikk jeg og ventet på premieutdelingen i kl.II, hadde veldig lyst å ha med meg den. Så det ble mye gåing frem og tilbake, for å se hvor langt de var kommet. Men jeg fikk da stått en time på satelitten. En enmannsplass som i tillegg til den store Agria standen profilerte Agria på utstillingen. Balder hadde sovnet, så han satt i vogna bak ryggen min, og Chili lå ved siden av der igjen. Hun var veldig opptatt med å jobbe hun og, og måtte titte frem med jevne mellomrom "S", spesielt hver gang det passerte en hund. Så hun hadde litt av en jobb hun og, for det passerte jo selvsagt hunder hele tiden:) Her er vi. Chili titter frem og Balder sover i bakgrunnen:)


I mens jeg stod på stand, gikk Robin og Ken bort til agility banen som var satt opp. Robin gikk banen med Cobra og syntes dette var veldig artig. Så nå spørs det om det ikke blir agility kurs på både store og små i fam. johansen:)

Da klokken nærmet seg 16, var vi alle slitne og godt fornøyde med dagen. Da var det å tusle hjemover. Noe julebord rundt berner ringen ble det desverre ikke for oss i år. Takk for en flott helg alle sammen:)

1 kommentar:

  1. Jeg er imponert Cathrine, lykke til videre i klasse 2!!
    Hilsen Britt

    SvarSlett