mandag 1. juni 2009

Pinsetreffet på Fryja







Vi har hatt ett veldig koselig pinsetreff på Fryja. Kom opp på hytta fredagen og da var det feiring av Balder som fylte 2 år. Det ble ingen kake, men vi storkoste oss med pakker og pizza fra Peppes. Lørdagen var vi alle tidlig opp og reiste av sted. Vi fant frem og kom oss til LP ringen. Der var mange allerede i gang. Jeg og Lykke var 5 mann som skulle i ringen og var med på første fellesdekk. Hiff som ble påmeldt mandagen for en uke siden, var sist i klasse I, så jeg hadde god tid å forberede hver hund. Lykke lå stødig og godt i fellesdekken, var en tanke spent på det ja, da hun surret litt forrige helg. Men denne dagen stemte alt, bortsett fra en innlagt rulle på innkallingen... "S" Vi fikk jevnt over bra karakterer og jeg var fornøyd med prestasjonen vår. Deretter fulgte mange andre, det var veldig bra deltagelse i klasse I, de fleste bernere men også en bordercollie og en Australien Shepard. Etter to fellesdekker med 5 i antallet, var det Hiff og min tur. Joda Hiff koste seg i fellesdekken og kom med små grynt om at det var kjedelig å ligge slik i sola. Ryggen fikk også kjent litt på gresset, da hun bare måtte snu opp ned på tilværelsen. En stund så det også ut til at hun vurderte å flytte hele fellesdekken bort i skyggen. Mye tanker i hodet på en gammel berner dame, og jeg var nervepirrende tilskuer til det hele. Men hun lå, og fikk da en 8, litt trekk for den lille snu operasjonen, men ellers veldig bra. Resten av øvelsene gikk fint, hun har tross alt ikke vært i ringen på 3 år, og det var varmt, så en tanke tregt gikk det. Det morsomme var at hun våknet for hver kommando, oi er det dette vi skal, kult. Og som dommeren sa, Dekken er jo en rein 10, men litt trekk for tregt tempo frem til holdt. Og slik gikk vi igjennom øvelsene. Vi "subbet" frem til hinderet, men da kommandoen Hopp kom våknet Hiff og det lyste ut av øyenen og hun spratt over. Så momentene var flotte, men litt treg før og etter. Og det var nok ene og alene varmen. Men for en dame på godt over 9 år, med 60 kg kropp og lang pels i 20 varmegrader, var det en flott prestasjon av Hiff. Skikkelig fornøyd var jeg, og med 145 i poeng, hadde hun fått tredje plass i forrige helgs konkurranse:)
Derretter tok jeg meg en velfortjent hvil i bilen, Balder var sliten og vi lå og halvsov litt. Før vi begge ble vekket av Ken som kom og sa at det var premieutdeling i ringen. Jeg sjanglet ut varm og ikke våken og fikk med meg Hiff og Lykke. Robin løp etter og sa at jeg hadde vunnet, men jeg trodde nå ikke helt på det, men gleden var selvsagt stor da jeg akkurat rakk ringen og hørte at jeg ble ropt opp. I forfjamselsen og enda ikke helt våken dro jeg med meg begge hundene inn i ringen, mottok mange flotte premier og ble tatt bildet av. Kjempe morro, men jeg så nok ikke helt med ut, da Hiff sto med rompa mot kameraene og jeg i halv svima. Og ikke bare vant Lykke og Jeg LP klasse I, men vi ble Klubb mester også, kjempe morro. Og fikk opprykket vi har jobbet for:) Det var reineste kinderegget det, med tre overaskelser i en! Hiff ble nr. 6, kjempe fornøyd med det. Chili, som befant seg hos Anette ble profft handlet og fikk en rød sløyfe. Halen var en tanke for høy for dommeren, og ingen plassering. Etter mange timer langs ringen gikk turen hjemover og vi var nok ikke på hytta før i 18 tida. Kvelden ble brukt til å vaske Hiff og Lykke og føne dem opp til utstillingen dagen etter. Lykke har fortsatt lite pels, men resultatet ble bra. Søndagen reiste jeg og Robin og Hiff og Lykke mot utstillingen, resten lå hjemme og sov. En sosial og fin dag langs ringen, og etterhvert ble det jeg og Lykke som skulle inn. Det var fryktelig mange som fikk blå, og Lykke er ikke av de største og med lite pels, var jeg nå litt skeptisk. Men vi berget rød sløyfa og var strålende fornøyd med det. Vi gikk desverre ikke videre, men absolutt fornøyd. Karmen til Janne derimot, ble nr. 1. Kjempe bra, godt jobbet og gratulerer så mye:) Hun er bare drit lekker:) Deretter Champion tispene og Embla til Gro vant denne runden, kjempe bra, vi var allerede i seiersrus over Karmen, og tårene spratt på både den ene og andre i "klanen" vår. Gratulerer så mye til Gro og Embla, kjempe bra. Deretter var det veterantisper og jeg og Hiff og Marianne og Toya sin tur. Jeg og Marianne var nå sikker på å bli nr. 1.... men den gang ei "S". Først røyk Toya ut med blå og så var det Hiff sin tur, jaggu ble det ikke blå der og, vel vi fant straks ut at vi nok hadde startet dagen feil med feile farger. Teltet var nemlig blått, burene blå, sekker og stoler blå, så til neste år, er vi igjen i ringen, men denne gangen med rødt utstyr, he-he... Anita og Akela ble fjerde beste veterantispe, og "reddet" hele æren:) Godt gjort og gratulerer. Og så til beste tispe klasse, og spenningen var stor, Embla vant og Karmen på andre med stor Certet i lomma, helt fantastisk. Vi var i hundre og jublet og allergien var stor på vår side av ringen, kan ikke skjønne det...

Da vi hadde fått summet oss litt måtte vi bare konstatere at Brukshundkomiteen i år hadde tatt storeslem. Gro og Embla Bim, Karmen og Janne andre beste tispe, Jeg og Lykke vandt Lp klasse I og ble klubbmester og Marianne nr. 4 i Lp klasse I. Så vi var ganske så fornøyde der vi pakket ned agility utstyret og hundene løp løs og koste seg i gresset. En flott helg og vi håper selvsagt på like bra resultater på Fryja i fremtiden.
Mandagen kjørte vi hjem og avsluttet dagen med selskap for den store gutten som fylte 2 år, fredagen.


1 kommentar:

  1. Det måtte vært stort å være romeriking - med de resultatene dere dro i land - på FRYA (ikke Fryja):-)
    Min Marredatter måtte klare seg med blå sløyfe i UK.
    Lykke til videre!

    SvarSlett