onsdag 17. juni 2009

På andre døgnet nå...

Da er vi på andre døgnet og skal visst være over den værste kneika, jippy:O) Hiff ligger her ved siden av og snorker godt. Nå er det vel dumt å juble for tidlig, men vi tar en dag av gangen, så nå jubler vi for det andre døgnet "S". Jeg har gått i trafikk mellom vannkran og Hiff. Med 1-2 dl. pr. gang og drikke, blir hun servert vann hver halvtime-time. Lufting må foregå på tom mage, dvs.før mat og drikke. Mat og drikke kan ikke inntas samtidig men må ha tid i mellom! Vann er visstnok det værste, og veier mye. Dette må jeg derfor passe på i lang tid fremover. Magesekken er bindt fast og dette bruker lang tid på å feste seg og gro skikkelig. Nå er det ingen krise om dette skulle ryke, hun vil jo ikke dø av det, MEN hun kan få magedreining på nytt. Og det vil vi ikke. Jeg spurte dyrlegen om turer i ferien, vi skal på hytta og der går vi mye i fjellet. Det gikk bra, også å leke og løpe, hoppe fra stein til stein, men maten og ikke minst drikke må passes nøye på.Så vi har nok ett lite prosjekt fremover der ja.

Ellers lærte jeg også i dag noe nytt, fantastisk:) Kirurgen som opererte Hiff sa at det er mye bedre å gi tørt tørrfor enn svellet, når det gjelder å forebygge magedreining, og etter operasjoner med magedreining. De skal visstnok bruke lenger tid på å spise maten når det er tørt og fôret er ikke like tungt i magesekken. Nå spiser mine tørt tørrfor veldig fort, og alle setter det i halsen etc. Derfor har jeg puttet vann oppi. Men dette skulle man IKKE gjøre, da spiste hunden fortere, og det blir også tyngere for magesekken. Så kanskje noen gamle myter og holdninger ang. fôr og fôring som slår sprekker...



Over til noe helt annet. jeg har skaffet bildet som viser vinnerne i LP konkurransen i Hønefoss 09.06.09. Der ble som nevnt tidligere Chi-Ka-Te (Chika) nr.2 med 166 poeng. Gratulerer igjen:)

1 kommentar:

  1. Hei Cathrine!
    Godt at det går bra med Hiff, men jeg skjønner ikke helt det der med maten. I Sianes snart 10 års levetid har jeg gitt henne maten tørt en eneste gang, og da kom det opp i 100. Tror det er mange rare teorier rundt det der med magedreining. Noen andre jeg kjenner har hørt at hundene ikke skal ha brød, for det kan også være farlig.

    Jeg fikk aldri beskjed om dette med fóring i forhold til vann av de på Oslo Dyreklinikk, men det har da gått bra det også.

    Lykke til videre!

    Hilsen Britt

    SvarSlett