onsdag 10. juni 2009

Lp konkurranse Hønefoss

Jeg vil og trene....

Tirsdag bar det av gårdet til Hønefoss. Konkurransen startet kl. 17, så jeg var av gårdet 15. Greit å ha litt god tid. Både Hiff og Lykke var påmeldt og jeg hadde for sikkerhets skyld fått start nr.14 og 15. Ikke helt lett, men etter en samtale med hundeklubben, fikk jeg starte med en av dem i første fellesdekk og gå i første pulje. Det valget falt på Hiff, da det er hun som har minst energi. Marianne og Toya og Monica og Mira var også påmeldt, kjempe gøy. På stevnet var det en berner til, så av 20 startende var 5 stk bernere, ikke dårlig.

Hiff inn i fellesdekk og lå til en 9,5. Veldig fornøyd. Resten av øvelsene gikk vel heller dårlig. Tannvisning ble en 10, men på lineføring og fri ved fot, var damen på en annen planet, og sa vel klart i fra at dette var kjedelig. Det er nok varmen som har slått henne ut for sommeren, så det var siste konkurranse for hennes del. Hvis gleden kommer tilbake, så kan det hende vi blir med en gang til på høsten, vi får se.
Resten av øvelsene etter dette var igjen bra, og hun hoppet flott over hinderet. Deretter sov hun godt resten av kvelden, og fikk vel ikke med seg hverken det ene eller andre. Hun gravde ett jordhull og der lå hun godt "S".
Deretter var det å titte på alle de andre før Lykke skulle inn. Hun lå veldig bra og fikk 10 på både tannvisning og dekk. Kjempe bra. Øvelsene gikk så der, hun gjordet alt, og folk syntes tydeligvis det var fint å se på, men det var som Arild sa at i dag strålte hun ikke like mye som på Fryja. En tanke borte vekk, og det skyldes nok at det ser ut som hun igjen har påbegynt løpetid. Cobra er nettopp ferdig, så hun har vel hoppet inn i en ny, enda hun hadde løpetid før Cobra. Kanskje ikke så rart at jeg har syntes hun har vært fjern de siste mnd. Tydelig noe hormonell ubalanse, nå kan det hende hun bare kutter løpetiden, men jeg skal nå følge godt med. Fra løpetid tilk innbilt og rett i ny løpetid! Derfor gikk hverken På plassen eller Fri ved fot, slik jeg ønsket. Energien manglet og hun surret litt. Men tross alt fikk vi 157 poeng totalt og vi ble nr. 5 av 20 stykker. Egentlig ikke dårlig det, og viser at hun nå begynner å bli stabil i øvelsene. Nå har ikke jeg trent overhode siden jeg begynte å konkurrere, og det er nok også en grunn til at På plass og Fri ved fot er litt slunken. Hvor er go`biten? Har nok gjort en tabbe der, så nå er det trening igjen i små doser, med mye godbit, så får vi se. Målet mitt er jo over 170 poeng i konkurranse. Ett par konkurranser til med de poengene og vi begynner å starte i klasse II. Nå ser det også ut til at vi kan få litt privat trening av Arild i klasse II og III øvelser, så da håper jeg det blir mer sving på sakene. Det er klart vi har som mål å komme oss oppover, og jeg fikk jo også en liten utfordring! Syntes jeg hørte noe om å ikke være dårligere enn onkel Loke som er utstillings Champion, og nå er jo ikke jeg noe særlig konkurranse menneske heller.... neida...så da er det bare å brette opp ermene og stå på. Målet mitt var egentlig opprykk og mestvinnende i Kl I i år, men siden opprykket allerede er i boks, måtte jeg jo bare lage meg ett nytt mål som innbefatter det samme i kl II. Så får jeg innderlig håpe at hormonene roer seg og at hun kvikner til igjen slik hun var på Fryja. Bildet viser Lykke i ski heisen, hun er med der det skjer. Også når ungene skal bli tatt bildet av iler Lykke til. Hun hoppet opp selv, og det skal nevnes at ski heisen var sommer stengt!

Det er jo slik vi kjenner Lykke, kvikk og rask med uttømmelig energi, og glimt i øyet:)
Jeg sitter egentlig å lurer på om jeg har tid til å ha ferie....he-he, godt vi skal på hytta, slik at treningene er i boks. Dessuten har jeg allerede funnet èn LP konkurranse på Lillehammer i sommer, og det er jo bra. Ferien er mao reddet!
På konkurransen i går var Chika helt utrolig bra, ble nr. 2 med 166 poeng, fikk opprykk og viste at dette fikset hun. Kjempe gøy Gratulerer så mye. Og ikke minst Gratulerer til Marianne, du klarte målet ditt; og det var visstnok å slå meg og Lykke "S",ingen tvil om at du klarte det, og det kommer du nok til å klare flere ganger og er jeg redd. 2 bernere blant de 5 beste ikke værst. Monica og Mira imponerte også stort. Mira gikk fra tre nuller på Fryja til en null i går, og den var vi klar over. Hun var råbra i på plassen og Fri ved foten, og dekken gikk også utrolig bra. Hoppet flott og dekket bra. Ståen røyk, men det er også den eneste øvelsen som ikke er i boks. Mira har de siste 3 ukene godt på LP kurs hos meg. Monica har jobbet veldig bra med Mira og Mira er fortsatt helt i hundre, tiltross for mye trening den siste tiden. Nå er faktisk alle øvelsene med unntak av stå knall bra. Og ståen jobber vi med for harde livet, den har løsnet og vi har funnet rett metode som virker på henne. Slutt delen av øvelsen kan hun, dvs. fra stå, gå i fra og gå tilbake og inntil hunden, samt ned i på plass. Men det er å sette denne sammen med på plassen og bli stående under mars. Men med de fremskrittene hun har gjort de siste kurskveldene, er denne også snart i boks, og da er opprykket i nærheten. Da skal det trenes slik at vi alle tre er klare i klasse II....


Chili stakkar, går rundt her og lurer på om ikke det er hennes tur å trene litt. Hun har tydelig skjønt litt, for hun nistirrer meg inn i øynene og traver ved siden av meg i perfekt På Plass, og håper så gjerne at vi kan trene litt vi og. Og det gjør vi jo og, men jeg syntes det er fint at hun kan få streve litt og at hun må jobbe for å få oppmerksomheten min. Det er viktig at hun er så gira som mulig og at jeg gir meg i treningen når hun syntes det er som morsomst. Dette skal være siste minnesbilde hver gang av treningene, at hun mestrer og syntes det er gøy. Det legger det perfekte grunnlaget for videre treningen. Og jeg mener det er nettopp slik trening som gjør hunder glad i trening. Ikke en times trening på jordet. Den viktigste treningen gjør man i løpet av 5 minutter på tur, f.eks. en perfekt dekk, godbit og videre tur. Morsomt å hørte at Arild også kom med de samme meningene.
Vel, da er det god natt for meg, og jeg ser allerede frem til LP kurset i morgen:)


En bønn fra Chili: Gi meg trening, så slipper jeg å tygge sko!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar