søndag 13. september 2009

Mer trening

Jeg, Lykke og Chili har hatt en ny treningsøkt. Vi tok bilen ned til fotballbanen og fikk oss litt over en time. Nå som jeg satser ;) så har jeg tenkt å gjøre det litt ordentlig "S" Derfor tok vi bilen ned til fotball banen og trente på gress. Dette med gress som underlag skal vi selvsagt variere, og vi trenger heller ikke kjøre bil for en effektiv treningsøkt, men det er greit å variere litt. Dessuten har jeg skaffet treningsbånd. Vi har jo egne sporseler, sporliner, brukshundseler etc, slik at hunden skal vite når den skal jobbe, og jobben som skal gjøres. Vi har jo også egne utstillingsbånd. Så fra og med i dag har vi LP-bånd:)Det ble kjetting halsbånd med lærlenke, da det er lengst unna det de bruker til daglig. Og selvsagt er det med Berner på:)
Både Chili og Lykke byttet på båndet da de trente, den andre satt bundet i en stolpe. Kjekt med to hunder, det anbefales til alle! Da slipper jeg å også ha pause "S" Med Lykke gikk jeg gjennom Fri ved fot, dekk under mars, "Felles Sitt", Sitt med skjult fører, Apport og Sitt med forstyrrelser. Trente mange små økter på alle disse momentene. Med Chilli trente jeg "På plass", fri ved fot, sitt, innkalling og sitt med forstyrrelser, og var innom Apporten. Trente også med henne mange små økter på momentene.

Lykke begynner å få teken på Dekk under mars, kommandoen utføres nå mens jeg går, uten noe som helst stopp. Er fornøyd med det. Med tanke på at vi gjorde det første gang sammen med Arild på onsdag. Her kommer en video av Lykke og Dekk under mars




I dag var også første gang vi trente sitt med skjult fører, hun var ganske søt der hun satt. Jeg hadde nemlig en liten sprekk jeg kunne titte igjennom, og hun lurte veldig på hvor jeg var. Men satt så fint, i nesten to min. Fullførte hele øvelsen, og sto med glans.

Her er hun zoomet litt mer inn, lurer færlt...he-he.

Vi trente også "Felles" sitt med synlig fører og Sitt med forstyrrelser. Og under forstyrrelser, så var det jeg som gikk i alle buer og vendinger foran, bak, langt i fra etc. Så jeg benyttet anledningen til at jeg kunne trene å gå riktig. Tellet skritt gjennom høyre vendinger og venstre vendinger, og marsjerte rundt på banen. Lykke satt og tittet forundret og lurte nok på om jeg hadde en skrue løs, men satt så fint og sto med glans. Her sitter hun og lurer...


Så Lykke var riktig så flink i dag, og satte tydelig pris på å trene på noe annet enn Lp kl.I momenter. En veldig artig hund å trene med, hun gir veldig av seg selv og det er ikke mange repetisjoner som skal til før hun kan det. Nesten selvlært med andre ord:)

Chili var også veldig flink, og jeg lar meg stadig fasinere av hvor lite trening og hvor fort frem man egentlig kan gå. Jeg gikk rett på sak og trente fri ved fot. Her er hun i fri ved fot. Ingen hopping, ingen åling, ganske nærme beinet mitt og fin kontakt. Hun har allerede skjønt at hun skal sitte hver gang jeg stopper. Og skjønner nå ordet På plass.

Innkallingen gikk også strålende. Jeg gikk mine 15 skritt, snudde og ropte, og etter et par repitisjoner var også det å gå rundt eier og inn på plass i boks. Her er hun på vei mot meg under innkallingen.

Chili er også en veldig artig hund å jobbe med, er åpen for nye ting, og prøver seg frem. Hun satt så fint på sitt med forstyrrelser, røyk av og til, men skjønte fort poenget:) Så søt en liten hund.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar