torsdag 23. juli 2009

Tur til Mosetertoppen

Onsdagen fikk vi en flott tur til Mosetertoppen. Mosetertoppen er der Gondolen stanser på Hafjell. Det er ett stykke ned fra toppen av fjellet, men har allikevel fin utsikt og for de som kommer nedenifra (Øyer) så er det ett flott sted å farte opp til. For oss som kommer ovenifra, går turen nedover. Hvis man kjører Downhill starter man fra utsikten og følger Downhill løyper ned til Gondolen/Mosetertoppen. Her kan man velge om man skal sykle videre helt ned og ta Gondolen opp igjen, eller man kan ta en stolheis der gondolen stanser, slik at man kommer seg litt videre oppover fjellet. Ikke helt opp, men en stolheis som stanser litt nedenfor utsikten. Dette bildet er tatt fra utsikten, og her kan man skimte Mosetertoppen midt i bildet. Sykler man Downhill er man raskt nede, går man bruker man ca.1 time. På bildet under står jeg også på utsikten, men har zoomet inn slik at man ser Mosetertoppen bedre. Her er det en liten restaurant og endestasjonen for Gondolen. Fra utsikten ser man også Fakkelmannen på motsatt side av fjellet. Vi startet litt sent i dag, begynte kl.14. Derfor tok vi bilen inn til en seter og gikk derifra. Det er ikke lange biten å sykle, men det er ca 4 km. en vei til denne seteren fra hytta. Og med Hiff og Chili som også skulle være med, var det greiest å ta bilen og starte litt nærmere. Vi kom oss til seteren og gikk av gårdet. Ken syklet Downhill og syklet fra hytta en god stund før oss. Lykke fikk på seg kløv i dag, da jeg hadde pakket med engangsgrill og pølser, tenkte å spise litt på Mosetertoppen. Lykke er veldig fin med Kløv. Hun har nok mest lyst til å springe uten, slik at det er lettere å hoppe og leke litt. Men av og til må det jobbes litt også "S" Her kommer Lykke i trav, så søt så:)

Det er nok av stier å velge mellom, selv Ridestier er det...Deretter går turen nedover, langs med en traktorvei. Ungene starter med å springe av gårdet og hundene er selvsagt med på leken. Robin og Chili i teten og Balder og Cobra etter:)
På veien nedover passerte vi under kraftlinjene, og jeg klarte ikke å unngå å titte litt ekstra. Det
var under denne linja, gutten som ble borte i romjula i fjor, ble funnet omkommet.
Stakkars, forferdelig tragisk. Og kanskje var det det han tenkte på å komme seg raskest ned til Gondolen. Veien vi gikk på er skiløyper på vinteren, men av en eller annen grunn kom han seg aldri ned på disse løypene, men fortsatte under linja...
Hundene under kraftlinja

Vi fulgte veien videre nedover, og med alt det regnet som har vært den siste tiden, var deler av veien blitt en liten elv. Dette til stor glede for to- og firebeinte. Kongler ble kastet uti og alle var med på å følge de nedover. Lykke er mest opptatt av å komme seg forbi vannet uten å bli våt på potene, mens ungene titter ivrig.
Her er det Chili som graver og titter. Her hadde vi passert noen sauer, så da var båndet på igjen:)
Her er Chili i front letende etter Kongler og pinner som fyker av gårdet nedover. Hiff er også helt med...
Etter 1 time kom vi ned til Mosetertoppen, og der er det satt opp klatreløyper til barn og mange andre morsomme aktiviteter. Det er også satt opp griller. Vi hadde med en engangsgrill, men jeg fikk ikke fyr på denne. Den har nok ligget litt lenge på hytta tror jeg.. Brukte en hel fyrstikkeske. Derfor gikk vi inn på kafeen/restauranten, men de hadde stengt matserveringen kl. 16, så da ble det en muffins på hver i steden. Og det var det noen som var glade for ja:) Vi hadde en flott dag, hundene hvilte og ungene lekte. Deretter kom Ken, han hadde fått seg noen timer i anlegget og var godt fornøyd. Her med fullt utstyr, noe man er nødt å ha ned de bratte bakkene/stiene.
på dette bildet kan man se utsikten. Den lille hytta til venstre i bildet, står ved utsikten. Her er det montert kamera, utover slalomløypa, og det er nok en liten ustyrshytte.
Så gikk vi hjemover mot bilen.
Da vi var fremme ved bilen, begynte regnet, så vi var heldige med den. På vei opp, satt Balder på skuldrene til Ken og jeg tok sykkelen, slik gikk det litt fortere. Vi var nemlig sultne og slitne.. og vel fremme ved bilen var klokka blitt 18! Så det var en lang og fin tur. Lykke hadde båret pølsepakka både opp og ned, så det vanket pølsegodbit til de firebente og kvikklunsj til de tobente. Ken og Lykke avsluttet med å sykle de 4 km. hjem til hytta, så det var en fornøyd og sliten gjeng som gikk inn hyttedøra:)